Я - класний керівник

Програма виховної роботи
для 5-11 класів

«Ми – діти твої Україно!»

Пояснювальна записка
Програма виховної роботи є суттєвою ланкою в загальній діяльності педагога. Вона забезпечує її чітку організацію, сприяє створенню та реалізації певної системи виховання учнів протягом семи років, передбачає широкий вибір видів та форм діяльності для школярів, батьків.
Виховання в сучасній освіті розглядається як цілеспрямований, систематичний, регульований процес, що спрямований на утвердження у свідомості народу національної, культурної, духовної єдності, своєї національної неповторності. Програма має забезпечити формування в дітей навичок особистої відповідальності за майбутнє, підготовку до активного дорослого життя. Змістом програми передбачено залучення підлітків до різних видів діяльності та створення умов для виховання національно свідомої особистості.
Виховання особистості підлітка в контексті даної програми вимагає реалізації таких завдань:
- формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля держави, готовності її захищати;
- забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки — матері, культури та історії свого народу;
- формування високої мовної культури, оволодіння українською мовою;
          -  прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українців та представників інших націй, які живуть на території України;
- виховання духовної культури особистості, створення умов для формування її світоглядної позиції;
- утвердження принципів загальнолюдської моралі       правдивості, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності та інших доброчинностей;
- формування творчої, працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря;
- виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки;
- сприяння глибокому усвідомленню взаємозв'язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю.
Актуальність:
 Наша Україна – молода держава, перебуває на шляху радикальних політичних, соціальних та економічних перетворень, обравши шлях переходу від тоталітарних ідеологій до свободи й демократії, національного відродження, цивілізованої, соціально зорієнтованої економіки, побудови нового громадянського суспільства. Суверенній Україні потрібні громадяни, які мають глибоко усвідомлену життєву позицію. Виховати таких особистостей можна за умови розвитку національної освіти, у якій система виховання та навчання ґрунтується на ідеях народної філософії,засадах української етнопедагогіки, народознавства, основах християнської моралі, наукової педагогіки. Сьогодні важливо відтворити в українському суспільстві почуття істинного патріотизму як духовно-моральної та соціальної цінності, сформувати в молоді громадянсько активні,соціально значущі якості, які вона зможе проявити в усіх видах діяльності, перш за все, пов’язаних із захистом інтересів своєї родини, рідного краю, народу та Батьківщини, реалізації особистого потенціалу на благо української держави. У різні часи та епохи, в усіх цивілізованих державах сім'я, школа,суспільство ставили перед собою завдання – виховати громадянина, патріота своєї країни.
Мета:
 Передання молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду й на основі цього формування особистісних рис громадянина України, розвиток індивідуальних особливостей і талантів.
Методологічні засади програми:
- Основні положення Закону України «Про середню освіту».
- Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні.
- Концепції національного виховання, Концепції громадянського виховання, Концепції формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді.
- Закон України «Про захист суспільної моралі».
- Конвенція ООН «Про права дитини».
- Програма «Українська родина».
 Пріоритет розвитку особистості людини в процесі її навчання і виховання.
В основу програми покладено принципи:
• самореалізації цілісності (інтегрує з усіма видами навичок виховної діяльності в
 закладі;
• неперервності (передбачає використання виховних навичок протягом усього життя); наступності (є логічним продовженням соціального досвіду, духовної культури, моральних цінностей, які були й будуть базисом виховання й розвитку попередніх і прийдешніх поколінь);
• культуро відповідності (формує рівень загальної та духовної культури, світогляду);
• природо відповідності (виховання враховує індивідуальні особливості, темперамент, нахили, здібності, вікові особливості кожної дитини);
• гуманності ( визнання дитини найвищою цінністю, розуміння дитини, прийняття її такою, якою вона є);
• комфортності (створення сприятливих умов для виховання дітей, формування у них почуття власної значущості й необхідності);
• компетентності (гнучкість і доцільне використання педагогічних методів і прийомів);
• стимулювання (віра в сили та здібності дитини, заохочення до самовиховання й самовдосконалення).
Очікувані результати:
- впровадження новітніх виховних технологій;
- розробка колективних творчих проектів;
- підвищення національної свідомості підлітків;
- соціальна, психологічна, фізична адаптація учнів у суспільстві;
- формування особистісних рис громадянина України;
- розвиток індивідуальних особливостей і талантів.
Складовими структури програми є : ключові тези , основні поняття, орієнтовні форми та методи організації класного колективу, народна мудрість, афоризми.
Робота за програмою ґрунтується на тісній співпраці класного керівника з педагогом –організатором, практичним психологом, учителями - предметниками, батьками та громадськістю.
Термін реалізації програми
2015-2022рр.














                                      Розділ І
                                      (5 -7 класи)
Україна – то край славний,
Аж по Чорне Море,
Україна – то лан пишний
І степи і гори.
«Україна – моя Батьківщина»

Ключові тези
- Становлення громадянина-патріота.
- Виховання любові до Батьківщини, рідного краю.
- Ознайомлення зі змістом понять народ, нація, держава.
- Багатовікова історія творення держави України.
- Національні та народні символи України.
Поняття
Громадянин, патріот, Батьківщина, народ, нація, держава,історія.
Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
1.Години спілкування з використанням комп’ютерних презентацій :«Сторінками життя України», «Люблю Вкраїну я свою: вона найкраща в цілім світі», «Україна – моя батьківщина», «Україна - рідна держава», «Дивна Україна».
2.Анкетування, тести, співбесіди.
3.Гра - подорож « Люби, шануй, оберігай усе, що зветься Україна».
4.Традиційні народні і шкільні свята: козацькі розваги «Ми родом із України»,свято до дня Святого Миколая, «Різд­вяні колядування».
5.Конкурси поезії, малюнків «Козацькому роду нема переводу»,«Мальовнича Україна», народної пісні.
6.Екскурсії до краєзнавчого музею, м. ,Києва
7.Зустрічі з талановитими й цікавими людьми краю «Славні імена земляків».
8. Пошуково – дослідницька робота: «Чудеса рідного міста» (створення буклету - путівника), «Я – частина твоя,Україно» (випуск поетичної збірки), «Будуймо містки від душі до душі, від країни до країни разом» (створення шкільної газети).
9. Усний журнал: «Пам’ятай: тільки мати й Вітчизна у світі одна», «Державні та народні символи України».
10. Поле чудес «Цікаві назви міст і сіл України».
11. Розучування віршів, пісень про Україну.
12.Зустріч із місцевим священиком, який розповідає історії виникнення православних свят, культуру їх святкування.
13.Батьківські збори «Українські народні традиції в сімейному вихованні», «Народні морально-етичні цінності та їх врахування в сучасному сімейному вихованні».
Народна мудрість
 Нема на світі другої України, немає другого Дніпра.
 Наша слава – українська держава.
 У чужім краю і солов’ї не цвірінькають.
 Де рідний край, там і під ялиною рай.
 За рідний край життя віддай.
 За рідним краєм і в небі скучно.
 За своїм краєм серце болить.
Афоризми
«Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього, хто не відає про славу своїх предків, той сам не вартий пошани» (М. Рильський).
«Рідну країну потрібно не лише любити – її потрібно знати» (М.Рильський).
«Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона своя» (Сенека).
«В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля» (Т. Шевченко).
«Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води – моя Україна» (В.Сосюра).
                                              Розділ ІІ
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води,
в годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди!..
Любіть Україну, у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її вічно живу і нову
і мову її солов'їну.
В.Сосюра
               «Усе моє – що зветься… Україна!»                                                                                                                                                
                                  (8-9 класи)
Ключові тези
- Дізнатися більше про рідну землю.
- Виховувати любов до рідного слова, мови, пісні.
- Шанувати духовні цінності свого народу.
- Вивчення національних обрядів та історії національних свят.
- Розвивати уміння бачити та шанувати красу, зміцнювати почуття національної гордості, повагу до свого народу та його історичного минулого.
Поняття
Мова, пісня, духовні цінності, національні обряди, національні свята, національна гордість.
Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного коллективу
1.Години спілкування з використанням комп’ютерних презентацій: «Звичаї та традиції в Україні», «Я візьму той рушник, простелю, наче долю…»,«Моя мова веселкова», «Поклонись калині», «Зимові народні свята. Традиції, вірування та звичаї українців», «Свято Стрітення» , «Без верби і калини не­має України».
2.Вікторини «Обереги українського народу», «Що в Україні най-най…»
3. Гра «Славетні українці».
4. Бесіда «Що таке національна самосвідомість?».
5.Круглий стіл для батьків «Національні традиції культури спілкування батьків
із дітьми».
6. Конкурс-виставка робіт: «З любов’ю до рідного краю»
«Квіти – це історія нашого народу» .
7. Анкетування «Родинні традиції в сім’ї».
8. Конкурси:
 колядок і щедрівок «Небо і земля нині торжествують»
 писанок «Писанка – символ життя».
9.Театралізовані дійства:
 «Із-за горочки, з-за калиночки
Колядники йдуть з Україночки»
10. Конкурс юних декламаторів класу «Любове моя,  Вкраїно!».
11. Жива газета «Україна від козацьких часів до сьогодення».
12.Проект « Моя земля – Тетіївщина» .
13. Лекція - консультація для батьків «Народна педагогіка та її основні принципи, форми й метод виховання».
14. Літературно - музична композиція« На крилах Лесиних пісень» (до
Народна мудрість
 Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
 Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
 Пісня складами славна.
 Всяка пташка свої пісні співає.
 Дитина плаче, а матері боляче.
 Слово старше, ніж гроші.
 Удар забувається, а слово пам'ятається.
 Хто багато обіцяє, той рідко слова дотримує.
 Чиєсь одне слово губить діло.
 Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.
Афоризми
«Мова – це наша національна ознака, у мові - наша культура, сутність нашої свідомості» (Іван Огієнко).
«Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх» (Олесь Гончар).
«Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити» (Василь Сухомлинський).
«Бринить-співає наша мова,
Чарує, тішить і п'янить»(Олександр Олесь).
«Раби – це нація, котра не має Слова. Тому й не зможе захистить себе»
(Оксана Пахльовська, д-р філологічних наук).
«Мова – це форма нашого життя, життя культурного й національного, це форма національного організування» (Іван Огієнко).
«Людині не досить просто жити. Щоб жити, потрібні Вітчизна, свобода йпісня» (П.Загребельний "Роксолана") .
«Культура має два крила — збереження й примноження. Примноження культури є мірилом цивілізаційного процессу» (Лесь Танюк).
«Людина пізнає світ не тим, що бере в нього, а тим, чим збагачує його»(Клодель).
«Українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його слава»
( О. Довженко).
                             
Розділ ІІІ
Любов у нас до Батьківщини
Іде із серця глибини.
Ми — патріоти України,
Її ми дочки і сини.
Хоч за походженням людини
Й тече у жилах інша кров,
Ми — громадяни України,
До неї вірна в нас любов!
Н.Красоткіна
«Я – громадянин суверенної держави»
(10 – 11 класи)
Ключові тези
- Історія рідного краю.
- Активна громадянська позиція.
- Україна - незалежна європейська держава.
- Формування знань про історію міста, його визначні історичні пам’ятки, відомих людей, які проживали та живуть у місті.
- Висока правова культура особистості.
- Повага й суворе дотримання законів України.
Поняття
Європейська держава, громадська позиція, патріот, Конституція України,
правова культура, закони України.
Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
1.Години спілкування з використанням комп’ютерних презентацій:«Вивчаємо Конституцію України» , « Я - громадянин суверенної України»,«Усе моє —що зветься… Україна!», «Рід. Родовід. Родина», «Про пересічних українців і національну еліту».
2.Вікторина «Від роду до народу».
3.Тренінг «Вчимося бути справжніми українцями» .
4.Конференції на тему:
- «Свята осіннього циклу»
- «Свята зимового циклу»
- «Свята весняного циклу»
5. КВК «Є в народу нашого свята та традиції».
6. Конкурси:
- колядок і щедрівок «Небо й земля нині торжествують»
- писанок «Писанка – символ життя»
- «Чарівна україночка»
- змагання юних господарочок у виготовленні національних українських страв
- свято української творчості (цей конкурс для любителів виконувати українські народні пісні, байки, анекдоти, інсценувати фрагменти літературних творів, а також для танцюристів).
7.Літературно-музична композиція «Т.Г. Шевченко – великий поет України, син українського народу».
8.Круглий стіл «Перлини народних звичаїв», «Святий Миколай — приклад доброчинності й милосердя».
9. Виставка-спогад «Мій край - моя історія жива» з розділами:
 Сторінки історії розповідають (про історичне минуле краю)
 Рідний край - гордість моя (про славетних земляків)
 Земля квітучої краси (про екологію).
10. Години правової  грамотності  «Мої права, мої обов’язки», «Що означає «бути законослухняним громадянином держави?», «Знати й виконувати Закони України».
11. Розмова в колі «Чи захищені права неповнолітнього в нашій державі?».
12. Година поезії «А найбільш я люблю Україну»
13. Рольова гра «Якби я був Президентом України…»
14. Лекція для батьків «Українська козацька система виховання й розвитку −глибоке самобутнє явище» , «Родина, сім’я — невгасаюче вогнищедуховності, клітина української нації».
15.Літературно-музична композиція «Т.Г. Шевченко – великий поет України, син українського народу».
16. Диспут «Конституція й демократія», «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».
17. Поетичні свічки «Перлини душі народної», «Україно, зоре моя».
18. Лекторій «Конституція − основний Закон незалежної, суверенної України».
19. Усний журнал «Таємниці Аз + Буки».
Народна мудрість
 За рідною землею і в небі сумно.
 Всюди добре, а вдома найліпше.
 Рідний край – земний рай.
 Краще на своїй стороні кістьми лягти, ніж на чужині слави натягти.
 Радше впадь, але не зрадь.
 Рідна земля і в жмені мила.
 Де не є добро, а вдома краще.
 Нема в світі, як своя країна.
 Перед відважним усі двері відчинені.
 Рідна земля і в жмені мила.
 Рідна сторона — мати, чужа — мачуха.
 Розлука навчить рідний край любить.
 Свій край — як рай, а чужа країна — як домовина.
 Своя земля — мати, чужина — мачуха.
Афоризми
«Патріотизм – серцевина людини, основа її активної позиції»(В.О. Сухомлинський).
«Рідна земле, барвистий мій краю, дивна казка зелених дібров…» (Д. Зиткін).
«Моя батьківщина – то прадідів слава, єдина родина, єдина держава» (Ю. Музиченко).
«Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була!» (П. Тичина).
«Забудеш рідний край – твоє коріння всохне» (П. Тичина).
«Вітчизна – це не хтось і десь, Я – теж Вітчизна» (І. Світличний).
«І дим батьківщини солодкий» (Овідій).
«Можеш вибирати друзів і дружину, вибрати не можна тільки Батьківщину» (В.Симоненко).
Літературні джерела
1. Концепція громадянського виховання
2. Концепція національного виховання
3. Національна програма «Діти України»
4. Закон України “Про загальну середню освіту ”
5. Коновалова М.В. Тематичні класні години ( національно – патріотичне та громадянське виховання) 5 – 11 класи .- Харків : «Видавнича група Основа.» , 2011р.
6. Глинська С.Д. Твої символи, Україно!// Рокажіть онуку. – 2009.-№8.
7. Пахомова А.О. Українська державність: історія і сучасність // Виховна робота.- 2007.-№9.
8. Людина починається з добра. Виховні години для учнів 5-9 класів / Упорядник Г.С.Грай. - Тернопіль: Астон, 2004. - 176с.
9. Класні години. 5 - 9 класи. - Х.: Видавнича група "Основа": "Тріада+", 2007. - 208с.
10. Володарська М.О. Інноваційні технології на уроках громадянської освіти / М.О. Володарська. – Х.: Основа, 2008. – 122 с.
11. Гарнійчук В. Сутність і структура патріотизму старших підлітків / В.Гарнійчук // Управління освітою (Шкіл. світ). – 2009. – № 20. – С. 22-23.
12.Громадянська освіта: теорія і методика навчання: посіб. для студентів вищих навч. закладів / авт. колект. Т.Асламова, Т.Бакка, В.Бортніков та ін. – К.: ЕТНА-1, 2008.
13.Дем’янюк Т. Інноваційні технології громадянського виховання / Директор школи. – 2008. – № 10. – С. 10-12.
14.Дубина М., Руденко Ю. Патріотичне виховання молоді // Освіта України. – 2006. – № 8. – С. 5.
15.Закун Т. Особливості формування національної свідомосі молоді на сучасному етапі державотворення // Рідна школа. – 2006. – № 5. – С. 19-23.
Інтернет ресурси:
Освіта: http:osvita.ua
Поділіться любов’ю до України: http:iloveukraine.com.ua
Пошукова система Яндекс: http:yandex.ua
Пошукова система Гугл: http:www.google.com.ua
Вікіпедія: http:uk.wikipedia.org



Немає коментарів:

Дописати коментар